مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردها و مدل های ارزش ویژه برند 142 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردها و مدل های ارزش ویژه برند 142 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری ارزش ویژه برند
پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند
مبانی نظری سنجش ارزش ویژه برند
مبانی نظری مدل های ارزش ویژه برند
مبانی نظری رویکردهای ارزش ویژه برند
فصل دوم پایان نامه ارزش ویژه برند
مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند می باشد. در بخش اول مبانی نظری سنجش ارزش ویژه برند تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه تحقیق سنجش ارزش ویژه برند در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

از اواخر دهه 1980 و با مطرح شدن فلسفه مدیریت ارزش محور، ارزش ویژه برند به یكی از مفاهیم كلیدی بازاریابی هم در بحث تئوری‌های مدیریتی و هم در بحث وظایف مدیریتی تبدیل شده است. (سرینواسان و همكاران،[1] 2005). موضوع برند بحث بسیار وسیعی است كه در برخی از كشورهای جهان حتی به عنوان یك رشته تحصیلی مجزا در سطح كارشناسی ارشد و دكتری ارائه می‌شود. و این در حالی است كه بسیاری از مردم ایران و حتی آنهایی كه تحصیلات دانشگاهی دارند با مفهوم برند آشنایی ندارند و اغلب برند را به عنوان مارك تجاری و یا سایر اجزاء برند در نظر می‌گیرند. ارزش ویژه برند به عنوان یكی از پیامدهای برند و برندسازی مطرح می‌شود و یكی از موضوعاتی است كه طی 20 سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است و این خود باعث شده كه تحقیقات بسیار زیادی در سطح جهان در رابطه با ارزش ویژه برند (به عنوان مثال، تاكنون احتمالاً بیش از 300 مدل در رابطه با ارزش ویژه برند ارائه شده است) انجام شود.

 

برند، دارائی با ارزشی است و در گذر زمان می­بینیم که سرمایه­گذاری­های کلانی برروی آن صورت گرفته است. حرکت­هایی که برای نخستین بار ارزش ویژه برند را نمایان نمود، دو حرکت غیرعادی بود. یکی در سال 1985 و دیگری در سال 1987 بود. در سال 1985 میلادی، رِکیت و کُلمن[2] بهای خوبی را برای خرید سرقفلی[3] برند ایرویک[4] از سیبا- گایگی[5] پرداخت کردند و این بهای پرداختی به خاطر موارد غیرقابل تعریفی مانند ارزش مشتریان این برند و ارزش ویژه برند بود. در سال 1987، گرندمت[6]، شرکت هیوبلین[7] را که صاحب برند اِسمیرنُف[8] بود خریداری نمود. گرندمت اعلان کرد که برای برندهای جدیدش 599 میلیون فرانک در ترازنامه منظور خواهد کرد. این دو حرکت غیرمعمول بودند ولی انقلابی نبودند. انقلاب واقعی در عرصه ارزش ویژه برند زمانی رخ داد که فیلیپ موریس[9] در سال 1988 مبلغ 9/12 میلیارد دلار برای خرید شرکت مواد غذایی گرفت[10] پرداخت کرد. این مبلغ 4 برابر ارزش دفتری دارائی­های ملموس آن شرکت بود (شورتون، 2002، ص، 65).

 

 

در اوایل دهه 80، مدیران بازاریابی در آمریکا از واژه ارزش ویژه برند برای نخستین بار استفاده کردند (باروایز[11]، 1993). بعدها افراد آکادمیک نیز از این اصطلاح استفاده کردند-( لوتسر[12] در سال 1998، فرگوهر[13] در سال 1989، آکر در سال 1991، آمبلر[14] در سال 1992 و کلر در سال 1993.) از اواخر دهه 80 به علت رایج شدن فلسفه مدیریت ارزش مدار، ارزش ویژه برند- چه در تئوری و چه در عمل- به یکی از مفاهیم مهم بازاریابی در عرصه مدیریت تبدیل شد. نیاز به سنجش ارزش ویژه برند منجر به ایجاد مدل­های بسیار در نقاط مختلف جهان شده است. تا سال 2005 بیش از 300 مدل مختلف ایجاد شده است. بیشتر این مدل­ها بر دیدگاه مصرف­کننده و خریدار تمرکز دارند (بِرمن، جاست- بنز و ریلی[15]، 2008).

ارزش ویژه برند در سال 1988 توسط موسسه علوم بازاریابی امریکا[16] به این صورت تعریف شد که مجموعه­ای است از رفتارها و ارتباطات مصرف­کننده­ی برند، اعضای شبکه و کانال برند و شرکت مادر که موجب می­شود برند بتواند سود بیشتری نسبت به زمانی که بدون نام برند باشد کسب کند (لوتسر، 1988). یک سال بعد، فرگوهر ارزش ویژه برند را به عنوان ارزش افزوده شده به شرکت، تجارت و یا مصرف­کننده­ای که کالای همراه با برند را خریداری می­کند معرفی کرد (فرگوهر، 1989). در تعریف ساده و در عین حال عمیق اَمبلر، ارزش ویژه برند چیزی است که ما در سر خود داریم و همراهمان است (اَمبلر، 1992). ارزش ویژه برند ارزش افزوده­ای است که با محصولات و خدمات همراه می­شود. آکر ارزش ویژه برند را به عنوان مجموعه­ای از دارایی­ها و تعهداتی که با نام و سمبل (علامت) برند مرتبط است تعریف کرد (آکر، 1991). این ارزش می­تواند در قالب نحوه­ی نگرش، احساس و عمل مشتریان در ارتباط با برند انعکاس یافته یا در قیمت­ها، سهم بازار و سودی که برند برای شرکت به ارمغان می­آورد منعکس شود. ارزش ویژه برند یک دارایی غیرقابل لمس و بسیار مهم برای شرکت­ها است که هم ارزش مالی و هم ارزش روانشناختی دارد (کاتلر و کلر، 2007، ص 276).

 

 

در ذیل تعاریف دیگری از ارزش ویژه برند آمده است:

– تعریف واژه ­نامه بین­المللی بازاریابی[17] از ارزش ویژه برند:

ارزش­ها، دارائی­ها سرمایه­ها و ادراکات مربوط به یک محصول، خدمت یا ایده که به آن اختصاص می­یابد و به وسیله سازنده­ی آن محصول، خدمت یا ایده ترویج داده می­شود. ارزش ویژه برند به تعهدات و مسئولیت­هایی که با برند مرتبط است نیز اطلاق می­شود (یادین، 2002، ص 53).

 

 

– تعریف دیدگاه (مصرف­کننده) محور[18] از ارزش ویژه برند:

ارزش ویژه برند، وضعیت و قدرت برند و توانایی آن برای برآورده­کردن و بالابردن انتظاراتی است که   مصرف­کنندگان از این انتظارات برای تعریف گروه محصول ایده­آل[19] استفاده می­برند و این خود بیانگر این است که چگونه مصرف­کنندگان گروه محصول را می­بینند و چگونه پیشنهادات گروه محصول را مقایسه می­کنند و سرانجام اینکه به خرید این گروه از محصول می­پردازند (پسیکف[20]، 2006، ص 30).

 

 

– تعریف نیکولینو[21] (2001، ص77) از ارزش ویژه برند:

ارزش ویژه برند، مجموعه تمام ارزش­های متفاوتی است که افراد به نام یک برند اضافه می­کنند که این ارزش­ها می­تواند ترکیبی انتخابی از فاکتورهای کارکردی و احساسی باشد. ارزش ویژه برند ناملموس است و در ذهن افراد قراردارد. در عین حال قابل تبدیل شده به پول است.

 

موسسه علمی بازاریابی[22] ارزش ویژه برند را چنین تعریف می‌كند:

مجموعه‌ای از تداعی‌ها و رفتارها در بخش مشتریان برند، اعضای كانال و شركت مادر كه به برند امكان می‌دهد میزان بیشتری درآمد داشته باشد یا حاشیه سود بیشتری نسبت به زمانی كه بدون برند است داشته باشد و این به برند مزیت قوی، پایا و متمایزی را در مقابل رقبا می‌دهد (گردن،[23] 2002).

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه ی تحقیق 
مقدمه 10
2-1- مفاهیم برند 11 
2-1-1- اهمیت برند 13
2-1-2- ارزش اقتصادی برند 16
2-1-3- برندینگ 16
2-1-3-1- برندینگ خدمات  17
2-1-4- مفهوم ارزش ویژه برند 23
2-1-5- اهمیت ارزش ویژه برند  28
2-1-6- رویکردهای سنجش ارزش ویژه برند  30
2-1-6-1- رویکرد درون به بیرون  30
2-1-6-2- رویکرد بیرون به درون  33
2-1-6-3- رویکرد ترکییی 45
2-1-7-1- مدل ارزش ویژه برند آکر 49
2-1-7-2- مدل ارزش ویژه برند کلر 67
2-1-7-3- مدل ارزیابی دارایی برند رابکیم 70
2-1-7-4- مدل ایکویتر برند 72
2-1-7-5- مدل اینتر برند 72
2-1-7-6- مدل برندز 73
2-1-7-7- مدل رزونانس برند  74
2-1-8- مدل مفهومی تحقیق 79
2-1-9- چهارچوب نظری تحقیق 80
2-1-10- آشنایی با صنعت بیمه 83
2-1-10-1- مفاهیم بیمه 85
2-1-10-2- تاریخچه بیمه 87
2-1-10-3- خصوصی سازی صنعت بیمه  90
2-1-10-4- طرح تحول صنعت بیمه 91
2-1-11- پیشینه تحقیق 94
2-1-11-1- مروری بر تحقیقات گذشته خارجی 94
2-1-11-2- مروری بر تحقیقات گذشته داخلی 95

منابع

شکل‌ها
شکل 2-2- مدل نتمیر و همکاران 41
شکل 2-3- مدل تیلور و همکاران 42
شکل 2-4- دسته بندی رویکرد ارزش ویژه برند والستر 43
شکل 2-5- مدل ارزیابی ارزش ویژه برند جهانی 47
شکل 2-6- چگونه ارزش ویژه برند ارزش زایی میک ند 51
شکل 2-7- ابعاد دانش برند کلر 68
شکل 2-8- مدل برند یانگ و رابیم 72
شکل 2-9- هرم رزونانس برند 77

جداول
جدول 2-2- تحقیقات انجام شده بر روی ارزش ویژه برندکیم و کیم 48

نمودارها
نمودار 2-1- ارزیابی کیفیت خدمات و محصولات 23
 

پاورپوینت کارگاه تصویری کار با گچ

پاورپوینت کارگاه تصویری کار با گچ پاورپوینت آموزش ابزار گچ کاری پاورپوینت آموزش تصویری گچ کاری پاورپوینت کارهای خلاقانه با گچ پاورپوینت آموزش خط کوفی گچ کاری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کارگاه تصویری کار با گچ جهت رشته…

پاورپوينت آموزش نرم افزار MATLAB

پاورپوينت آموزش نرم افزار MATLAB پاورپوينت نرم افزار MATLAB پاورپوينت آموزش نرم افزار MATLAB پاورپوينت در مورد آموزش نرم افزار MATLAB دانلود پاورپوينت آموزش نرم افزار MATLAB دانلود پاورپوينت درمورد آموزش نرم افزار MATLAB آموزش نرم افزار MATLAB رفتن به…

پاورپوینت تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی

پاورپوینت تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی پاورپوینت تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی انواع خط مشی های عمومی خط مشی های تقنینی خط مشی های اجرایی خط مشی های قضائی…

آثار تحریم بر اجرای قراردادهای بازرگانی بین المللی از دیدگاه قوه قاهره

آثار تحریم بر اجرای قراردادهای بازرگانی بین المللی از دیدگاه قوه قاهره تحقیق در مورد قوه ی قاهره قوه قاهره در حقوق ایران فورس ماژور در حقوق ایران اثر فورس ماژور بر قرارداد آثار قوه قاهره و انتفای قرارداد فورس…

پاورپوینت فصل نهم کتاب تئوری حسابداری جلد اول تألیف دکتر شباهنگ با موضوع صورت سود و زیان

پاورپوینت فصل نهم کتاب تئوری حسابداری جلد اول تألیف دکتر شباهنگ با موضوع صورت سود و زیان کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل نهم کتاب تئوری حسابداری شباهنگ با موضوع مفاهیم سود برای گزارشگری مالی پاورپوینت فصل نهم کتاب تئوری حسابداری…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اضطراب

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اضطراب مبانی نظری در مورد اضطراب پیشینه تحقیق در مورد اضطراب فصل دوم پایان نامه اضطراب مبانی نظری اضطراب پیشینه تحقیق اضطراب پیشینه داخلی اضطراب پیشینه خارجی اضطراب پیشینه پژوهش اضطراب پیشینه نظری…

دانلود پاورپوینت خلاقیت و آشنایی با تکنیک های آن

دانلود پاورپوینت خلاقیت و آشنایی با تکنیک های آن پاورپوینت تکنیک های خلاقیت پاورپوینت آشنایی با موانع خلاقیت پاورپوینت فرآیند خلاقیت و کاربرد آن در سازمان ها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت خلاقیت و آشنایی با تکنیک های آن…

پاورپوینت خوشه بندی تکاملی

پاورپوینت خوشه بندی تکاملی پاورپوینت الگوریتم های تکاملی+pdf پاورپوینت جدیدترین الگوریتم های بهینه سازی پاورپوینت الگوریتم های بهینه سازی در متلب پاورپوینت الگوریتم های تکاملی جدید رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت خوشه بندی تکاملی جهت رشته کامپیوتر و IT در…

پاورپوينت ایدز و هپاتیت

پاورپوينت ایدز و هپاتیت پاورپوينت ایدز پاورپوينت هپاتیت پاورپوینت در مورد ایدز پاورپوینت در مورد هپاتیت دانلود پاورپوینت ایدز دانلود پاورپوینت هپاتیت هپاتیت و ایدز ppt رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت ایدز و هپاتیت جهت رشته پزشکی قالب 12…

پاورپوینت آثار مرتبط با طبیعت در معماری

پاورپوینت آثار مرتبط با طبیعت در معماری پاورپوینت معماری و طبیعت پاورپوینت تاثیر طبیعت بر معماری پاورپوینت معماری طبیعت گرا پاورپوینت انواع معماری طبیعت گرا پاورپوینت تاریخچه معماری طبیعت گرا رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آثار مرتبط با طبیعت…

ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی گازی با استفاده از منشور عملکرد و تحلیل پوششی داده ها (266)

ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی گازی با استفاده از منشور عملکرد و تحلیل پوششی داده ها (266) دانلود پایان نامه ارزیابی عملکرد مناطق عملیاتی گازی منشور عملکرد تحلیل پوششی داده ها دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی دانلود پایان…

پاورپوینت نقش توسعه منابع انسانی، سرمایه انسانی و هوش در توسعه اقتصادی سازمان

پاورپوینت نقش توسعه منابع انسانی، سرمایه انسانی و هوش در توسعه اقتصادی سازمان دانلود پاورپوینت نقش توسعه منابع انسانی، سرمایه انسانی و هوش در توسعه اقتصادی سازمان توسعه اقتصادی چیست؟ معنای اصطلاحی توسعه اقتصادی در علم اقتصاد و جامعه شناسی…

فریب در ازدواج از نظر حقوق مدنی و حقوق کیفری

فریب در ازدواج از نظر حقوق مدنی و حقوق کیفری فریب در ازدواج تدلیس در ازدواج دانلود پروژه فریب در ازدواج دانلود پروژه تدلیس در ازدواج فریب در ازدواج از نگاه حقوق مدنی فریب در ازدواج از نگاه حقوق کیفری…

پیشینه تحقیق و مبانی نظری در مورد پیشرفت تحصیلی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری در مورد پیشرفت تحصیلی فصل دوم پایان نامه پیشرفت تحصیلی مبانی نظری پیشرفت تحصیلی پیشینه تحقیق پیشرفت تحصیلی پیشینه داخلی پیشرفت تحصیلی پیشینه خارجی پیشرفت تحصیلی پیشینه پژوهش پیشرفت تحصیلی پیشینه نظری پیشرفت تحصیلی ادبیات…

پاورپوینت حسابداری و فرآیند های سیاسی

پاورپوینت حسابداری و فرآیند های سیاسی پاورپوینت حسابداری و فرآیند سیاسی پاورپوینت حسابداری سیاسی چیست پاورپوینت حسابداری و سیاست پاورپوینت رابطه سیاست و حسابداری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت حسابداری و فرآیند های سیاسی جهت رشته حسابداری در قالب 26…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی، ارزشها، نگرشها و انگیزش 59 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی، ارزشها، نگرشها و انگیزش 59 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری رضایت شغلی ادبیات نظری رضایت شغلی چارچوب نظری رضایت شغلی فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی دانلود مبانی نظری رضایت شغلی پیشینه…

تحقیق جامع و کامل مروري بر عملكرد بخش فرهنگ در برنامه چهارم توسعه (ميراث فرهنگي و گردشگري)

تحقیق جامع و کامل مروري بر عملكرد بخش فرهنگ در برنامه چهارم توسعه (ميراث فرهنگي و گردشگري) کلمات کلیدی : تحقیق مروري بر عملكرد بخش فرهنگ در برنامه چهارم توسعه (ميراث فرهنگي و گردشگري) مروري بر عملكرد بخش فرهنگ در…

مبانی نظری فریب در ازدواج

مبانی نظری فریب در ازدواج مبانی نظری فریب در ازدواج دانلود مبانی نظری فریب در ازدواج پیشینه تحقیق فریب در ازدواج ادبیات نظری فریب در ازدواج فصل دوم پایان نامه فریب در ازدواج مبانی نظری و پیشینه تحقیق فریب در…

پاورپوینت کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 از عادل آذر

پاورپوینت کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 از عادل آذر پاورپوینت کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت 1 پاورپوینت کتاب آمار و کاربرد آن در مدیریت عادل آذر پاورپوینت آمار و کاربرد آن در مدیریت جلد اول…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC

مبانی نظری ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی با روش BSC ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد…

پروپوزال ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری با استفاده از تکنیک های داده کاوی بر حسب علایق و سلیقه او

پروپوزال ارائه تبلیغ اینترنتی به مشتری با استفاده از تکنیک های داده کاوی بر حسب علایق و سلیقه او شخصی سازی تبلیغات اینترنتی شخصی سازی تبلیغات شرکتها شخصی سازی تبلیغات اینترنتی با تکنیک داده کاوی مدلی برای شخصی سازی تبلیغات…

دانلود پاورپوينت در مورد فکر ديني

دانلود پاورپوينت در مورد فکر ديني دانلود پاورپوينت در مورد فکر ديني پاورپوینت فکر دینی چیست پاورپوینت اندیشه دینی پاورپوینت در مورد اندیشه دینی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت فکر ديني در قالب 23 اسلايد  با فرمت  pptx  به…

دانلود پاورپوینت تحول در سازمانها

دانلود پاورپوینت تحول در سازمانها پاورپوینت تحول در سازمانها پاورپوینت رهبری تحول در سازمانها پاورپوینت مدیریت تحول در سازمانهای دولتی پاورپوینت مدیریت تحول در سازمانها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تحول در سازمانها جهت رشته کارآفرینی در قالب 193…

پایان نامه کارشناسی رشته تغذیه با عنوان نوشابه و صنایع نوشابه‌سازی

پایان نامه کارشناسی رشته تغذیه با عنوان نوشابه و صنایع نوشابه‌سازی ویژگیهای آب در صنایع نوشابه‌سازی آزمایشات انجام گرفته روی نوشابه صنایع نوشابه‌سازی دانلود پایان نامه کارشناسی رشته تغذیه با عنوان نوشابه و صنایع نوشابه‌سازی همکاری در فروش فایل همکاری…

پاورپوینت کتاب و درس اصول طراحي کامپايلر

پاورپوینت کتاب و درس اصول طراحي کامپايلر پاورپوینتاصول طراحی کامپایلر چیست پاورپوینت جزوه کامپایلر فرادرس پاورپوینت آموزش طراحی کامپایلر فرادرس پاورپوینت مکتب خونه اصول طراحی کامپایلر رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کتاب و درس اصول طراحي کامپايلر جهت رشته کامپیوتر…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *